Hvis du bliver ledig

Hvis du bliver ledig, skal du huske følgende:

  • Tilmelde dig på Jobnet.dk den første dag hvor du er ledig for at kunne modtage dagpenge.
  • Huske at oprette eller opdatere dit CV
  • Sende oplysninger til A-kassen via bf-a.dk (ansøgning om dagpenge)
  • Være aktivt jobsøgende hver uge og notere de søgte job i jobloggen på jobnet.dk

 

Tilmelding på Jobnet:

Du skal tilmelde dig som ledig på www.jobnet.dk, her skal du bruge din NEMID til at logge ind med.

CV:

Efter du har tilmeldt dig på Jobnet, skal du enten oprette et CV eller opdatere dit CV.

Alle ledige medlemmer skal have godkendt deres CV af a-kassen før der kan udbetales dagpenge.

Vi anbefaler, at du læser vores folder: Gode råd om CV

 

  • Oprette et nyt CV – Husk at der er 2 faner der skal udfyldes: ”mit CV” og ”jeg søger job som”. Se mere i vores folder.
  • Opdaterer CV fra tidligere– Husk at rette årstallet for hvornår du sidst har arbejdet indenfor faget, dit sidste arbejdsforhold samt eventuelt flere/nye kvalifikationer. Se mere i vores folder.

 

Oplysninger til A-kassen:

Du skal ind på vores hjemmeside bf-a.dk og finde ”Log ind Selvbetjening” øverst på siden. Her bruger du også NEMID.

Klik på ”ledighed/aktivering”

Herefter kan du udfylde følgende blanketter:

Ledighedserklæring (AR251)

Evt. fraværserklæring (AR296) – oplysninger om ferieperioder, sygeperioder, barsel eller andre perioder hvor du ikke har modtaget almindelig løn.

Hvis der skal indsendes yderligere blanketter giver systemet dig besked.