A-Kassen – 10 mest stillede spørgsmål

 

 

A-kasse 

Mest stillede spørgsmål og svar   

  • Jeg er ledig hvad skal jeg gøre?

Svar: Meld dig ledig på www.jobnet.dk på din 1. ledige dag, og opret CV eller opdatering af dit CV.

  • Skal der ikke sendes noget til A-kassen?

Svar: Jo, du skal via vores hjemmeside www.bf-a.dk sende en ledighedserklæring (AR251).

  • Hvad hvis jeg har holdt ferie eller været syg, skal I vide det?

Svar: Ja, du skal udfylde en erklæring om fravær (AR296), hvis du har holdt ferie, afholdt feriefridage, SH-dage eller haft sygedage m.v. i din ansættelsesperiode.

  • Skal jeg indsende mine lønsedler til jer når jeg bliver ledig?

Svar: Nej, vi henter dine oplysninger i E-indkomst. Her har din arbejdsgiver indberettet oplysninger om dine arbejdstimer og indtægt.

  • Har jeg optjent feriedagpenge hos jer?

Svar: Vi sender i slutningen af april breve, til alle der har optjent feriedagpenge. Brevet findes på vores hjemmeside under ”Breve fra A-kassen”. Har du været arbejdsløs, syg eller holdt barsel i optjeningsåret, så har du ret til feriedagpenge.

  • Hvordan får jeg mine feriedagpenge udbetalt?

Svar: Du skal via www.bf-a.dk indsende en ansøgning om feriedagpenge (AR258).

  • Jeg har både feriekort fra en arbejdsgiver og feriedagpenge fra jer – hvad skal bruges først?

Svar: Du skal bruge dine dage fra arbejdsgiver først, og når de er brugt, kan du søge om feriedagpenge.

  • Jeg skal på barsel – kan jeg få kontingentnedsættelse?

Svar: Ja, du har mulighed for at søge et nedsat kontingent, og skal henvende dig til afdelingen.

  • Skal I have mit kontonummer for at udbetale ydelser til mig?

Svar: Nej, vi bruger NEMKONTO.

  • Hvordan sender jeg elektronisk til BFA?

Svar: Når du står på BFA’s hjemmeside, skal du starte med at klikke på S

ELVBETJENING, derfra kan du sende elektronisk.